Tesnoba – Kako si pomagati, ko te zagrabi?

Tesnoba je zelo pogosti pojav

Tesnoba (anksioznost) je neprijetno, strahu podobno čustveno stanje. Lahko se pojavi postopoma ali nenadno, razlikuje pa se tudi glede intenzivnosti in trajanja. Tesnoba se odraža na fizičnem nivoju v obliki pospešenega bitja srca, slabosti v želodcu, potenja, tresenja, napetosti mišic, hitre utrudljivosti, težav s prebavo, oteženega dihanja, vrtoglavice, nespečnosti, težav s koncentracijo, glavobolov,…  Na čustvenem nivoju se tesnoba odraža v obliki vznemirjenosti, občutka ogroženosti, strahu in panike. Ko se nas loti tesnoba se nam pogosto porajajo negativne misli (npr. strah me je, zmešalo se mi bo, ne obvladujem situacije,…).*

Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije vsako leto za tesnobo ali depresijo trpi 26% prebivalcev EU. To je 116 milijonov ljudi v EU oziroma 500.000 ljudi v Sloveniji! Si predstavljaš kakšna množica je to?

 

Tesnoba je neprijetno čustveno stanje

 

Trije koraki, ki jih lahko narediš, ko te zagrabi tesnoba

V nadaljevanju so opisani trije koraki, ki ti lahko pomagajo do boljšega počutja takrat, ko te zagrabi tesnoba. Običajno se to zgodi nenadoma. Celotna procedura traja cca eno uro, lahko pa jo seveda podaljšaš (ali izjemoma tudi skrajšaš)**. Proceduro lahko izvajaš kadarkoli v dnevu (ne glede na zunanje vreme in uro). Princip sem lastnoročno preizkusil in zanesljivo deluje… če ga seveda uporabljaš… 🙂 Vaja dela mojstra, če mojster dela vajo! 

1. Izboljšanje pretoka energije.

Ko smo v močnem čustvenem stanju, je naše telo popolnoma zakrčeno in s tem je povezan tudi zastali pretok življenjske energije. Če se hočemo razbremeniti negativnega čustvenega stanja in razbremeniti krč v telesu, je potrebno telo razmigati. Na ta način poženemo kri po žilah in izboljšamo dihanje, tako da dobimo več kisika v telo in možgane. Najbolje je, da se gibljemo na zraku (po možnosti v gozdu). Najbolj enostavni obliki gibanja sta hoja v hrib ali tek. Pri tem je zelo pomembno, da globoko dihamo. Fino je tudi, če se pri aktivnosti spotimo. Po mojih izkušnjah je treba biti aktiven vsaj pol ure (lahko pa seveda tudi več).

Tesnoba in tek

 

2. Odpiranje srca.

Potem ko si se v prvem koraku razgibal/a, predihal/a in preznojil/a, je čas za drugi korak. Ko nas zagrabijo negativna čustvena stanja, se nam popolnoma zapre srce. To pomeni, da smo potopljeni v negativno energijo, telo pa nam zalivajo depresivni hormoni. Z odpiranjem srca se lahko začnemo polniti s pozitivno energijo, po telesu pa se bodo začeli pretakati pozitivni hormoni sreče, zadovoljstva in radosti. Najenostavnejši način za odpiranje srca je smeh (in ne čokolada 🙂 ). Lahko se na primer postaviš pred ogledalo in se smeješ samemu sebi. To je treba početi vsaj 10 minut. Tehnika zveni malce čudno, vendar preverjeno deluje!

 

3. Sproščanje.

Po tem, ko smo se razgibali, predihali in odprli srce, sledi tretji korak. V tem koraku je pomembno, da prakticiramo stanje brez misli. Velikokrat (če smo natančni je to v 99,99% primerov) nastane tesnoba zaradi naše pretirane miselne aktivnosti. Naš um je zelo sposoben sistem. Lahko bi celo rekli, da je perpetuum mobile, saj zna iz muhe narediti slona… Zato ga je potrebno občasno resetirati. To najlažje naredimo z naravnim sproščanjem. Pri tem gre za to, da se udobno namestimo (lahko v sedeč ali ležeč položaj), mehko zapremo oči ter postopno sproščamo svoje telo in um. Priporočljivo je tudi izklopiti vse moteče dejavnike (TV, radio, računalnik, drugi ljudje,…). Če se kakšne misli podijo po glavi, se z njimi ne ukvarjamo, ampak si samo rečemo: “Ni pomembno.” Sproščanje izvajamo vsaj 10 minut, lahko pa tudi več. Pri tem lahko poslušamo sproščujočo glasbo, ali si pomagamo tudi s posebnim pripomočkom VITO.***

tesnoba lahko izgine s sproščanjem

 

 

Tesnoba na dolgi rok

Zavedati se moramo, da je odprava vzorcev, ki v nas sprožajo negativne občutke in tesnobo, delo na dolgi rok. Ker si jih nismo pridelali čez noč, jih tudi ne moremo odpraviti čez noč… 🙁

Na dolgi rok se lahko tesnobe znebimo tako, da se naučimo sproti odpravljati manjša negativna čustvena stanja, ki se pojavijo čez dan. Pri tem je pomembno, da se opazujemo in poskušamo ugotoviti, katere situacije nas spravijo v negativna čustvena stanja in nam zapirajo srce. To so naše blokade, ki jih lahko z vztrajnostjo odpravimo. Zelo uporabna je tehnika Zombi, ki sem jo opisal v enem od prejšnjih člankov na blogu (Sprememba življenja v samo 22 sekundah).

Zato je priporočljivo, da se družimo z ljudmi, ki nas spodbujajo k pozitivni naravnanosti (lahko je online ali v živo). Bodimo pazljivi pri izbiri ljudi, s katerimi se družimo. Le-ta ima namreč na nas velik vpliv – tako pozitiven kot tudi negativen… V ta namen smo razvili Bizinaizi Mastermind energijski trening, na katerem pomagamo udeležencem do sprostitve in boljšega počutja.

 

Opombe:

*Uvodni odstavek tega članka je povzet po spletni strani Nacionalnega inštituta za javno zdravje – NIJZ.

**V tem članku sem opisal tri hitre in učinkovite korake, s katerimi si lahko pomagamo v trenutku, ko nas zagrabi tesnoba. Za lažje izvajanje procedure sem pri vsakem koraku navedel samo eno tehniko, ki jo sam največkrat uporabljam. V stanju tesnobe te ne bi rad zmedel še bolj. 🙂 Obstajajo seveda tudi druge tehnike. Tako lahko v prvem koraku za izboljšanje pretoka energije namesto teka ali hoje v hrib uporabimo kolesarjenje ali plavanje. Pomaga lahko tudi tek na smučeh, boks z boksarsko vrečo, gibalno dihalne vaje (ki jih bom opisal kdaj drugič),…. Pri drugem koraku lahko namesto smeha uporabimo petje otroških pesmic, ples, seks, ukvarjanje s priljubljenimi hobiji, igra z otroci, igra z živalmi,…

***Na tem pripomočku so trije posnetki, ki nam pomagajo priti v sproščeno stanje brez misli (trajajo 6, 10 in 20 minut). Posnetke so v mp3 formatu in si jih lahko naložite na telefon, tako da jih imate vedno pri roki.