Motivacija ali zakaj dan nima 25 ur
Motivacija je odvisna od več dejavnikov
Se tudi tebi zdi, da bi dan moral imeli 25 ur? Se ti pogosto dogaja, da ne moreš narediti vsega, kar je na tvojem »to do« seznamu? Ti motivacija za delo usiha? Nič nenavadnega. Veliko ljudem se to dogaja. Pred kratkim sem bil prisoten na srečanju managerjev, kjer so delali anketo o tem, kaj so največji izzivi sodobnih managerjev. Z velikim naskokom je zmagal izziv »pomanjkanje časa.« Čeprav je res, da je čas najbolj pravično razdeljena dobrina na tem svetu. Vsi imamo 24 ur časa na dan.
V čem je torej problem? Iz lastnih izkušenj lahko povem, da je največji izziv poslovnih ljudi v tem kako razporediti čas. Od tega je odvisna tudi naša motivacija ter fokus, učinkovitost in uspešnost pri delu.
Življenjske prioritete
Ena največjih laži, ki jih ljudje izgovarjamo praktično vsakodnevno, je: »Nimam časa.« To seveda ne drži. Vsi imamo 24 ur časa na dan. Stvar naše odločitve pa je, za kaj ga bomo porabili. Gre torej za prioritete. Za stvari, ki nam veliko pomenijo, bomo vedno našli čas. Namesto »Nimam časa« bi torej morali reči: »Ta zadeva mi ni dovolj pomembna, da bi si zanjo vzel čas.«
Ko se odločamo o tem za kaj porabiti čas in za kaj ne, se moramo vprašati: »Kaj je v tem trenutku zame pomembno?« Ni vseeno v kakšnem življenjskem obdobju smo. Nekaterim je trenutno najpomembnejše dokončanje šole, strokovni izpit, nekaterim vzgoja otrok, nekaterim gradnja kariere, izboljšanje zdravstvenega stanja,… Prioritete se lahko s časom spreminjajo.
Če bi rad/a bolje izkoristil/a svoj čas, se najprej vprašaj kaj ti je v tem trenutku (npr. to leto) najpomembnejše. Postavi si glavne cilje, ki jih trenutno zasleduješ. V pomoč so ti lahko spodnja vprašanja.
- Kako se počutiš in kako bi se rad/a počutil/a?
- Kaj me notranje izpolnjuje?
- Kaj rad/a delam?
- Kako bi porabil/a čas, če bi imel/a dovolj denarja?
- Kakšen bi bil moj popoln dan?
Primeri:
- Šolske obveznosti me obremenjujejo. Rad/a bi zaključila šolanje, da se bom potem lahko posvetil/a karieri.
- Otrok je v najbolj občutljivem obdobju odraščanja. Imam slabo vest, ker mu posvečam premalo časa. Rad/a bi več časa preživel/a z otrokom.
- Skrbi me finančna negotovost. Rad/a bi povečal/a posel, da se bom počutil/a bolj finančno neodvisno.
Organizacija
Zgoraj postavljeni cilji nam pomagajo pri določanju prioritet naših aktivnosti. Pri tem si lahko pomagamo z Eisenhowerjevo matriko (glej sliko spodaj). Sestavljena je iz štirih kvadrantov, v katere lahko razvrstimo vse aktivnosti, ki »jih moramo opraviti.« Pomembnost in nujnost posamezne aktivnosti določimo glede na prioritete, ki sem jih opisal zgoraj. Če je trenutno moja najvišja prioriteta povečanje posla, bodo vse aktivnosti, ki so povezane s tem ciljem, šle v kvadrant »naredi sedaj.« To pomeni, da bom šel/šla na pomemben poslovni dogodek, tudi če je ob istem času kot otrokov nastop v vrtcu. Le-tega pa bom delegiral/a nekomu drugemu (npr. partner/ka, stari starši,…).
S takšnim pristopom se razbremenimo neprestanega razmišljanja o tem, kaj je pomembno in nujno. Če smo jasni glede svojih prioritet, se znebimo tudi slabe vesti oziroma drugih negativnih čustev ob naših odločitvah. S tem prihranimo energijo za večjo osredotočenost na pomembne stvari.
Motivacija in obvladovanje stresa
Ob vsakodnevnem hitenju od ene naloge do druge, velikokrat zapademo v stresno stanje. Takšno stanje najlažje razbremenimo tako, da se ustavimo za minutko, nekajkrat globoko vdihnemo in izdihnemo, spustimo vse misli ter s tem razbremenimo zakrčenost telesa in čustev. Po samo nekaj vdihih in izdihih se bodo negativni občutki razblinili, počutili se bomo bolje in imeli bomo več energije. Več o tehniki globokega dihanja “Zombi” si lahko preberete na povezavi.
Iz lastnih izkušenj lahko povem, da veliko ljudi vse naštete korake zelo dobro pozna. Kljub temu, pa jih zaradi »pomanjkanja časa« ne prakticira redno. V takih primerih je priporočljivo, da se obrnejo na nekoga, ki jim bo pri tem pomagal.
Nekaj zanimivih izrekov povezanih z motivacijo in organizacijo časa lahko najdete na tej povezavi.